Put ka obrazovanju za digitalno građanstvo – Trening u Bragi: što smo naučile i što nosimo sa sobom

Od 10. do 14. studenoga 2025. sudjelovale smo na treningu na temu obrazovanja za digitalno građanstvo u radu s mladima za 20 osoba koje rade s mladima iz Hrvatske, Grčke, Portugala i Srbije. Trening je organiziran u okviru Erasmus+ projekta „Pathway to Digital Citizenship Education“.

Uvod u digitalno građanstvo: tko je moderna digitalna građanka 21. stoljeća?

Trening je započeo fokusom na glavnu temu – digitalno građanstvo: što je, tko može biti digitalni_a građanin_ka te kako možemo podržati mlade da sudjeluju aktivno, sigurno i odgovorno u online svijetu. Istražili_e smo digitalna prava i odgovornosti te ulogu mladih u digitalnim demokratskim procesima. Analizirali_e smo deset domena digitalnog građanstva i razvijali_e ključne kompetencije koje ćemo primjenjivati u svakodnevnom radu s mladima.

Osobni digitalni otisak pod mikroskopom

U jednoj od praktičnih vježbi istraživale smo vlastiti digitalni otisak i reflektirale o svojoj prisutnosti u digitalnom okruženju. Mapirali_e smo tragove koje svakodnevno ostavljamo u digitalnom svijetu, od aplikacija koje koristimo do načina na koji komuniciramo s publikom na društvenim mrežama, a zatim raspravljali_e o posljedicama našeg online ponašanja. Kroz interaktivne diskusije razvijale smo vještine za sigurno, pozitivno i odgovorno upravljanje vlastitom online reputacijom.

Prava i odgovornosti u online svijetu

Posebno smo se bavile učenjem o pravima i odgovornostima u online okruženju. Učili_e smo kako razgovarati o privatnosti, slobodi izražavanja, inkluziji i pristupu informacijama, odnosno temama koje su izrazito važne za svaku mladu osobu na internetu. Testirale smo alate koji pomažu u suočavanju s neetičkim i rizičnim situacijama na društvenim mrežama.

Provjera činjenica i medijska pismenost u borbi protiv dezinformacija

Dio treninga bio je posvećen medijskoj pismenosti, istraživanju i provjeri činjenica, analizi izvora informacija i audiovizualnih elemenata u online sadržajima. Kroz primjere iz stvarnog života vježbali_e smo kako podučavati mlade da razlikuju vjerodostojne izvore i informacije od manipulativnih i lažnih.

Digitalna sigurnost kroz iskustveno učenje

Treći dan treninga bio je posvećen cyberbullyingu, digitalnoj sigurnosti, govoru mržnje na internetu i mentalnom zdravlju u online prostoru. Kroz “tihu diskusiju”, metodu u kojoj sudionici razmjenjuju mišljenja isključivo putem pisanog izražavanja, istražili_e smo izazove s kojima se mladi susreću. Nakon toga smo preuzeli_e uloge tinejdžera i tinejdžerki i prolazili kroz tematski osmišljene prostorije u kojima smo, iz njihove perspektive, doživjeli ključne segmente digitalnog života mladih. Ova iskustvena aktivnost produbila je našu empatiju i razumijevanje pritisaka na mlade u digitalnom okruženju.

Digitalni aktivizam i etika: kako poticati odgovorno ponašanje na digitalnim platformama?

Četvrtog dana bavili_e smo se online participacijom mladih i prevencijom rizičnih ponašanja. Analizom različitih oblika digitalnog nasilja i manipulacije istraživali_e smo ulogu osoba koje rade s mladima, trenera_ica i edukatora_ica u osiguravanju sigurnog digitalnog prostora za mlade. U malim grupama raspravljale smo o novim trendovima u digitalnom radu s mladima (uporabi umjetne inteligencije, gejmifikaciji, algoritmima i big data analitici) te analizirali etičke dileme koje se javljaju u našem radu. Razgovarali_e smo o donošenju odgovornih odluka i o tome kako se nositi s izazovima suvremene tehnologije, istovremeno pružajući pozitivan primjer mladima.

Razmjena iskustava i znanja

Trening je pružio prostor i za razmjenu svakodnevnih praksi u radu s mladima i učenja o digitalnom građanstvu, od uporabe umjetne inteligencije u obrazovanju, preko memova, do kreiranja alternativnih narativa u borbi protiv govora mržnje. Ova je sesija potvrdila raznolikost iskustava u grupi i dodatno ojačala međusobno umrežavanje.

Sljedeći korak – digitalna igra

U okviru projekta razvit će se i digitalna igra koja će služiti za dodatno obrazovanje mladih o pravima i odgovornostima na internetu i odgovornom korištenju društvenih mreža. Za vrijeme treninga smo definirali_e profil mladih korisnika i korisnica igre te raspravljali_e o potencijalnom sadržaju.

Što nosimo sa sobom kući iz Brage

Kroz cijeli trening redovito smo reflektirali o svom učenju. U završnoj grupi za refleksiju nacrtale smo ruksake u koje smo “spakirale” nova prijateljstva i uspomene, ali i praktične vještine koje nosimo kući. Stekle smo nova znanja o medijskoj pismenosti, digitalnim pravima, sigurnosti i privatnosti, online sudjelovanju i prevenciji cyberbullyinga, kao i dublje razumijevanje emocionalnih i psiholoških aspekata digitalnog života mladih. Posebno su nam bile vrijedne interaktivne vježbe koje su poticale razvoj empatije, solidarnosti i samopouzdanja.

Završni dojmovi: jača mreža – više kompetencija

Trening je u potpunosti ispunio svoje ciljeve: pružio nam je alate i metode za provedbu aktivnosti obrazovanja za digitalno građanstvo, unaprijedio suradnju te inspirirao daljnji rad s mladima. U narednom razdoblju očekuje nas objava priručnika za obrazovanje o digitalnom građanstvu te razvoj digitalne igre, što će biti ključni resursi za praktičnu primjenu rezultata projekta i budućih inicijativa.